DUURZAAM & GEZOND?
LEO MAAKT HET CONCREET ...

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

01-02-2018 - Duurzaamheid & Gezondheid: Het zijn termen die tegenwoordig zeer in zwang zijn. Iedereen wil het hebben en menig bedrijf pretendeert het te kunnen leveren.

Alleen, de perfecte balans proberen te vinden tussen deze drie begrippen tegen een voor iedereen acceptabele prijs is weliswaar een lofwaardig streven, maar stokt helaas vaak bij een concrete uitwerking daarvan.

Het ís ook lastige materie. Om eerlijk te zijn: Ook voor Leo op het werk! Zelfs ondanks het feit dat we al meer dan 11 jaar bestaan en destijds opgestart zijn omdat juist wij vonden dat bedrijfscatering anders en beter moest.

Tot nu toe hebben we altijd gedacht dat het streven naar die perfecte balans ons steeds beter af ging. Logisch, we zijn er ook dagelijks mee bezig en met de nu meer dan 50 lunchlocaties hebben we in de loop der jaren natuurlijk al aardig wat knowhow op weten te bouwen op het gebied van bedrijfscatering.

Maar, het is natuurlijk niet zo relevant wat wij van onszelf denken. Het is veel belangrijker dat onze opdrachtgevers er van op aan kunnen dat Leo levert wat hij hen belooft. Die schenken ons immers hun vertrouwen.

Alleen: Beloven we niet teveel? En dat wat we beloven: Hoe kan je nou concreet aantonen dat wat wij leveren aan al die gezondheids-, duurzaamheids- en kwaliteitseisen zal voldoen? Nog een ander punt is: Hoe hoog ligt nou eigenlijk die lat? En last but not least: Wie bepaalt die hoogte?

Je kunt, zoals bij Leo het geval is, gezondheid, duurzaamheid en kwaliteit nou wel hoog in je vaandel hebben staan, maar hoe maak je dat nou concreet? Met dit vraagstuk zijn wij begin vorig jaar aan de slag gegaan.

Dat leverde bij ons innovatieteam al direct een stukje voortschrijdend inzicht op. Meer een gewetensvraag eigenlijk.

Leo kan namelijk wel vinden en nastreven dat iedereen gezond moet eten, maar… moeten we ons ook niet altijd blijven realiseren dat zowel onze opdrachtgever als onze lunchgast hierin zelf de volledige keuzevrijheid moeten blijven houden? Per slot zijn we als cateraar een dienstverlenende instelling.

Hetzelfde geldt voor duurzaamheid. Ook hierbij kunnen wíj wel vinden dat alles zo duurzaam mogelijk moet worden. En natuurlijk, waar we kunnen zullen we ook steeds verder verduurzamen want Leo houdt nou eenmaal van mens en milieu!

Maar, veelal betekent een hogere duurzaamheid ook een hoger prijskaartje. Wij vinden het unfair om trots te roepen dat wij op het gebied van duurzaamheid een 8 of hoger scoren, om vervolgens die bijbehorende hogere rekening bij onze opdrachtgever en lunchgast neer te leggen.

Snel werd duidelijk dat we die weg niet in moesten slaan. Dat zou die "E" in "LEO" die voor "Eerlijk" staat simpelweg niet toestaan.

Wat we daarentegen wél kunnen doen, is de keuzes die onze opdrachtgevers / lunchgasten maken te voorzien van een soort label.

De theorie erachter is eigenlijk als volgt: We vinden het sinds jaar en dag heel normaal dat als we iets in een winkel kopen, we direct kunnen zien wat de prijs in euro's is. Vrij vertaald: Wat de "belasting" zal zijn voor de portemonnee als het product in kwestie gekocht wordt.

Hoe logisch zou het dan niet zijn als we náást die prijs in euro's, ook een prijs zouden hangen in duurzaamheid? Een label dat aangeeft wat de impact is van het aan te schaffen product op het milieu of de samenleving. Hetzelfde zou je kunnen doen wat betreft de impact van het betreffende product op de gezondheid.

Eén en ander betekent echter wel een enorme hoeveelheid werk dat verzet moet worden. Van elk product en van elke service moet namelijk bepaald worden hoe hoog die "prijs" in gezondheid en duurzaamheid zal zijn.

Leo's innovatieteam is begin vorig jaar gestart met dit project en met het in kaart brengen van al zijn services en producten. De resultaten daarvan zullen in de loop van 2018 uitgerold gaan worden. In het tweede kwartaal hopen we de eerste Gezondheids- en Duurzaamheidrapportage aan onze bestaande opdrachtgevers aan te kunnen bieden, gevolgd door de introductie van Leo's Kwaliteitsapp.

Door deze stap krijgt de opdrachtgever en lunchgebruiker veel meer inzicht in welke keuze welke gevolgen zal hebben. Het zal zo dus een stuk eenvoudiger gaan worden om de juiste beslissing te nemen. Wij hebben veel vertrouwen in dit concept en het spreekt voor zich dat wij denken zo een significante meerwaarde te kunnen bieden. De praktijk zal het ons leren natuurlijk.

Met al deze ontwikkelingen zou je bijna gaan vergeten dat, los van duurzaam en gezond, de Leo bedrijfslunch ook vooral verrassend, gevarieerd en vooral erg lekker moet zijn.

Wíj vergeten dat gelukkig niet en hoe hard er bij Leo ook geïnnoveerd wordt; Leo's lunchcafé/restaurant zal in de eerste plaats een plek blijven waar men kan genieten. Onze "Genietmachine" staat daarvoor garant!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je op de hoogte gehouden worden van Leo op het werk?
Je kunt je nu inschrijven voor onze mailinglist via onderstaande button:

Zou Leo op het werk! wellicht ook kunnen passen binnen jouw organisatie? Kijk dan eens [hier] of neem direct contact met ons op: 023-8100105 / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

VOLG LEO OP SOCIAL MEDIA
facebook linkedin google twitter youtube