DUURZAAMHEID...

09-11-2017 - Veenman, een zelfstandige dochtermaatschappij van Xerox Europe, gevestigd in Rotterdam is al jaren een trouwe lunchlocatie van Leo.

Gevestigd in Rotterdam bedacht men daar dat het anders moest. Veenman, een ondernemer op het gebied van kantoorapparatuur wil natuurlijk, net zoals elke ondernemer, zakendoen. Daar ben je tenslotte ondernemer voor. Maar, Veenman wilde dat toch net een beetje anders gaan doen. De directie heeft namelijk besloten dat er in de toekomst veel meer gehandeld moet gaan worden met mens, milieu en maatschappij in het achterhoofd.

Winst maken is een uitdaging waar natuurlijk niets mis mee is. Maar, winst maken met in het achterhoofd dat je dat niet mag doen ten koste van anderen; dat is natuurlijk een veel interessantere uitdaging. Veenman gaat die uitdaging vanaf nu dus volop aan. Vanaf nu gaat Veenman namelijk veel meer op de "MVO"-toer. Voor de duidelijkheid: MVO staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Als logisch gevolg van die stap wenst Veenman dan ook meer "MVO" van zijn leveranciers.

Aangezien Leo op het werk! de Huisscateraar van Veenman is en daarom gezien kan worden als een leverancier moest Leo dientengevolge ook "om".

En van dergelijke uitdagingen wordt Leo heel erg blij! Het is namelijk prachtig om dat wat je eigenlijk al vanaf de start wilde doen, ook daadwerkelijk te mogen toepassen. Leo op het werk! is als bedrijfscateraar meer dan tien jaar geleden juist begonnen omdat Leo vond dat bedrijfscatering anders en beter kon. Maatschappelijke aspecten speelden bij Leo vanaf dag 1 al een hele grote rol.

Bedrijfscatering duurzamer maken: Een streven dat Leo altijd al gehad heeft. Natuurlijk word je in dat streven soms een beetje tegengehouden. Je kan zelf namelijk nóg zoveel willen: je hebt natuurlijk in eerste instantie altijd te maken met hoe je opdrachtgever zaken ziet. Zijn wensen staan immers centraal!

Maar als je dan een opdrachtgever treft die helemaal op "jouw lijn" zit, dan ben je als MVO cateraar natuurlijk supergelukkig.

We zijn dan ook met zeer veel passie, liefde en vooral plezier aan de slag gegaan met deze uitdaging en hebben nu een mooi assortiment neergezet bij Veenman, waarbij minimaal 40% gegarandeerd duurzaam is. Biologische producten, ecologische producten, producten met een officieel keurmerk zoals "Beter Leven" of UTZ gecertificeerd (een keurmerk voor producten van boeren die oog hebben voor mens en milieu), je vindt het vanaf heden allemaal in het lunchrestaurant van Veenman.

1x per week staat er een geheel vegetarische dag op het menu. Is dat dan duurzaam? Jazeker als je je bedenkt dat de productie van 1 kilo biefstuk alleen aan schoon drinkwater al 15.500 liter kost.

Nog los van het maatschappelijk verantwoord bezig zijn is het mooie van deze switch dat we hiermee tevens kunnen bewijzen dat MVO, biologisch en vegetarisch allerminst een compromis is op wat we de lunchgast te bieden hebben. Het is niet kiezen tussen verantwoord óf lekker en gevarieerd: het is verantwoord, lekkerder en gevarieerder! Ook wat betreft smaak en aanbod dus een enorme vooruitgang!

Leo op het werk! ziet een kentering ten goede in de maatschappij. Veenman is namelijk allerminst de enige die met dit thema bezig is. Ymere, een andere grote opdrachtgever van Leo heeft al eerder het roer omgegooid en begin dit jaar veel aandacht gevestigd op dit thema met een "Week van de Duurzaamheid" waar uiteraard ook Leo zijn steentje aan heeft bijgedragen.

Tot slot kunnen we met vreugde melden dat twee andere opdrachtgevers van Leo in oktober "om" gaan: Leystromen in Rijen en Unicef in Den Haag. Vanaf oktober staat dus ook daar MVO bovenaan de agenda. Bij Leystromen gaan ze wel heel erg ver: Men heeft daar namelijk besloten een eigen moestuin te creëren op het binnenterrein! Lokaler kun je het niet krijgen!

En wat doet Leo ondertussen? Leo juicht deze ontwikkeling van harte toe en werkt er keihard aan om er iets moois (en lekkers!) van te maken. Zo hebben veel van onze locaties de afgelopen week een voorproefje kunnen nemen met onze themaweek "Duurzaamheid", waarin we de kans gegrepen hebben om aan onze lunchgasten te laten zien dat duurzaamheid een welkome aanvulling is op het toch al lekkere, verrassende en gezonde smakenpallet.

Leo ziet de toekomst met plezier tegemoet!

VOLG LEO OP SOCIAL MEDIA
facebook linkedin google twitter youtube